Правове регулювання знесення гідротехнічних споруд-дамб стосується лише малих річок, які не віднесенні до водних об’єктів на яких може плавати водний транспорт. Закон України “Про водний транспорт”.
Усі гідротехнічні споруди, дамби, греблі є у чиїйсь власності та перебувають на обліку у системі ДСНС, як об”єкти, що впливають на стан безпеки, як майно у реєстрах нерухомого майна.
Знесення нерухомого майна, може робити лише його власник, яким може бути приватна особа (фізична, юридика) так і комунальна чи державна установа.
Станом на сьогодні є два алгоритми регулювання знесення гідротехнічних споруд-дамб.
- Дуже детальний алгоритм прописаний WWF-Україна в рамках проекту щодо звільнення річок та сприяння вільному їх протіканню. Більше про проект за посиланням. Сам алгоритм за посиланням: АЛГОРИТМ ЗНЕСЕННЯ (ЛІКВІДАЦІЇ, ДЕМОНТАЖУ) ГРЕБЕЛЬ І ДАМБ.
- Другий алгоритм від Державної екологічної інспекції України.
Землі, зайняті гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них, належать до земель водного фонду. Вони можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Здійснення процедури знесення гідротехнічних споруд (ГТС) є результатом реалізації власником свого права розпорядження майном. Якщо йдеться про ліквідацію ГТС, що були безхазяйними та право комунальної власності на які набула територіальна громада, то за законодавством питання розпорядження комунальним майном належить до виключних повноважень місцевої ради, що вирішується на її пленарних засіданнях. В основу та обґрунтування рішення ради про ліквідацію ГТС рекомендується покласти висновки Комісії з проведення обстеження та інвентаризації про недоцільність використання ГТС, або висновок виконавчого органу ради; а також можливі: дослідження/висновки/експертні висновки/рекомендації профільних органів (водних ресурсів, екології, МНС, тощо), науковців, спеціалістів.
Діяльність по знесенню обов’язково підлягає процедурі оцінки впливу на довкілля тільки в тому випадку, якщо внаслідок такого знесення здійснюється збільшення об’ємів затриманої води звільненої. Оскільки суть знесення (ліквідації, демонтажу) такої ГТС, як гребля та дамба, полягає як раз у зворотному ефекті – зменшенні об’ємів затриманої води (або створенні відсутності затримки води), то можна дійти висновку, що при здійсненні ліквідації таких ГТС як гребля/дамба проведення ОВД Законом не вимагається. Проте рекомендовано мати документальне підтвердження об’ємів води, що утримується ГТС (якщо ГТС виконує свою функцію, або частково її виконує), це може бути, наприклад: проектна документація, висновки комісії при проведенні обстеження/інвентаризації тощо.
Якщо буде встановлено, що для проведення робіт по знесенню ГТС потрібно проводити днопоглиблювальні роботи, необхідно отримати спеціальний Дозвіл на проведення днопоглиблювальних робіт. Умови та механізм отримання вищезазначеного дозволу регулюється Порядком видачі дозволів на проведення робіт на землях водного фонду, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2005 р. № 557. Дія порядку не поширюється на випадки проведення робіт, пов’язаних з:
- природоохоронною та протипаводковою діяльністю, яку провадить Держводагентство та організації, що належать до сфери його управління;
- безпекою судноплавства на внутрішніх водних шляхах України;
- будівництвом і реконструкцією водних об’єктів у лісах для протипожежних цілей;
- виконанням підготовчих і будівельних робіт, механізм та процедура виконання яких затверджені Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт» від 13.04.2011 р. № 466.